8/19/2010

Blog blogger/blogspot anda ada reply comment feature tak? Sepanjang aku berblog nih kan, tak penah blog aku ada reply features dalam ruangan komen. Lainlah kalo anda guna comment form yang ada menyediakan feature tue ye. Ada jugak blogger template yang sediakan feature ni, tp tak berfungsi atas sebab-sebab yang sulit heheheh...ada la problemnya tue. Benda ni seblom ni aku tak perasan, ingatkan kalo dah guna blogger/blogspot tue feature ni memang tada punya. Sbenarnya, apa yang best ngan blogger/blogspot nih, anda bebas edit mana2 bahagian dalam blog anda pun asalkan ianya bersesuaian. Kan? Ok, berbalik pada tajuk entri ni, aku baru jer pasang reply feature dalam blog aku. Aku dapat nie dari bloggertipandtrick.net. See ?


1st dan pertama, sila login ke blogger anda dan klik setting.

Pastue, tengok pada browser anda;
image credit to bloggertipandtrick.net

Akan terpapar blog ID anda, copy kan kod tersebut dan pastekan kat mana2 dulu, notepad paling sesuway la....
Skrg ni, langkah2 penting untuk tambahkan reply feature tue:
1) Klik Layout-> Edit HTML-> Expand Widget Templates

2) Cari menatang ni :
<data:commentPostedByMsg/>

3) Selepas <data:commentPostedByMsg/> tambahkan kod di bawah :
<span><a expr:href='&quot;https://www.blogger.com/comment.g?blogID=YOUR-BLOG-ID&amp;postID=&quot; + data:post.id + &quot;&amp;isPopup=true&amp;postBody=%40%3C%61%20%68%72%65%66%3D%22%23&quot; + data:comment.anchorName + &quot;%22%3E&quot; + data:comment.author + &quot;%3C%2F%61%3E#form&quot;' onclick='javascript:window.open(this.href, &quot;bloggerPopup&quot;, &quot;toolbar=0,location=0,statusbar=1,menubar=0,scrollbars=yes,width=450,height=450&quot;); return false;'>[Reply]</a></span>

4) PENTING : Gantikan YOUR-BLOG-ID dengan ID blog yang anda copy mula2 tadi.


Ok, itu apa yang aku dapat dari tutorial blogger. Tapi, ianya tak berkesan ke atas comment form aku...issshhh degil tol! Sebabnya aku tak jumpa <data:commentPostedByMsg/> tue. Haizzzzzz....problem ni. Kalo korang ada problem sama cmni, cuba try terai ni:

Instead of pening2 cari kod itu, korang cuba pula yang ni, cari kod di bawah (something like this la) :

<span class='reply'><a expr:href='&quot;https://www.blogger.com/comment.g?blogID=7235101845405549490&amp;postID=&quot; + data:post.id +

Haaa...yang aku kasi kaler merah tu yang penting, korang kena ubah kepada blog ID korang sendiri. Korang tak jumpa kod sebelumnya kerana reply option ni sbenarnya dah ada dalam template anda, cuma tak berfungsi/ tak betul blog ID la tue. Ngheeee......

P/S : Ni aku blaja dari senior blogger + mengikut pengalaman aku. Kalo tutorial ni tak berkesan pada blog anda, lempang jer blog tue...heheheh aku sarankan, tanyalah pada yang pakar k. Aku nie baru ja starts blogging, apa yang aku taw, aku share la.....Caiyo!



0 comments:

Post a Comment